KERNOVERLEG B E R G & T E R B L I J T
Notulen van het kernoverleg van 3 november 2011.
Aanwezig: M.Haak, L.Blom, H.In de Braekt, T.Hooimeijer, Fr.Keulen,
P.Lahaije, A.Quaetflieg, J.Slijpen, H.Schoenmakers.
Afwezig: met kennisgeving, M.Verheggen,E. Wolfs, H.Cobben en H.Troisfontaine en dagblad journalist R.Willems.
Aanwezig als gastsprekers, de dames Hodiamont en Janssen namens de GGD en de gemeente.
Aanwezig als toehoorder: Dhr.Grispen,zijnde vertegenwoordiger van de bewonersraad van de woningstichting Berg en Terblijt.
1. Opening.
De voorzitter heet allen welkom en in bijzonder de beide dames van de buurtkracht
Gemeente, welke een toelichting verzorgen over agendapunt 11 en verzoekt om dit
agendapunt naar voren te halen,waarmee hij de vergadering voor geopend verklaart.
2. Ingekomen stukken en mededelingen.
* Afgemeld ;zie vermeldingen bij Afwezig.
* Er is een uitnodiging ontvangen voor de vrijwilligersdag in de vorm van workshops, op 10 dec. a.s. in de Polfermolen. Nadere info volgt via de website.
3. Notulen en besluitenlijst van de vorige bijeenkomst d.d. 15-09 11
Deze worden zonder op of aanmerkingen, afgehandeld, goedgekeurd en vastgesteld.
11.Buurtkracht.
Mw. Janssen, werkzaam op de afd. maatschapp. ondersteuning bij onze gemeente, en Mw.Hodiamond, werkzaam bij de GGD en als zodanig bezig met inventarisatie
Buurtkracht met betrekking tot gezondheidszorg in onze gemeente in het algemeen en Berg en Terblijt in het bijzonder. Ingegaan wordt over het nadenken door zelfsturing, over gezondheidszorg in buurtschappen. Daarbij worden recente ervaringen uit de buurtschappen Broekhem en Sibbe aangehaald. Verder wordt een ter zake dienend schematisch overzicht van inventarisatie en enquête leefbaarheid,veiligheid en GGD,hetgeen aan de aanwezigen ter beschikking is gesteld, besproken en toegelicht. Wij zullen nagaan in hoeverre wij ons in de gepresenteerde cijfers kunnen herkennen.
Afsluitend worden wij verzocht om namen van 3 a 4 representatieve personen van jong tot oud,uit onze gemeenschap voor te stellen voor een interview met Mw.Hodiamond.
De vergadering spreekt uit om aan de uitwerking van het besprokene mee te werken, middels het samenstellen van een werkgroep. Een aantal kopieën van de vragenlijst zullen ons ter beschikking worden gesteld. Het geheel betrof, met dank aan beide dames, een nuttig onderwerp.
4. Samenstellen bestuur.
Op voordracht van de (wnd)voorz. wordt door de vergadering unaniem het bestuur als volgt samengesteld; Voorzitter; dhr. in de Braekt. Vice voorzitter, dhr. H. Troisfontaine.
Secretaris; Mw.M.Haak-In de Braekt,
Penningmeester; dhr.T.Hooimeijer en als
gedelegeerd Notulist; dhr. Slijpen.
5. Vaststellen huishoudelijk reglement.
Het voorliggende, door J.Slijpen aangepaste concept reglement wordt artikelsgewijs
doorgenomen. Onder toezegging dat de door de vergadering ingebrachte kleine aan-
passingen door hem daarin worden verwerkt, wordt het huishoudelijk reglement
vastgesteld.
6. Stand van zaken betreff. Ontmoetingsplek jongeren.
Concluderend wordt vastgesteld dat gezamenlijk met alle betrokkenen dit onderwerp goed is aangepakt, hetgeen heeft geresulteerd tot de goede onderliggende afwikkeling.
Het geheel zal een duidelijk voorbeeld zijn naar andere overlegsituaties. De betreffende Comissie wordt uit de vergadering gecomplimenteerd voor hun inzet. Het wordt echter als een gemis ervaren dat de belanghebbende ouders het aan de overige partijen hebben overgelaten.
7. Commissie veiligheid.
Bij dezen wordt hiervoor verwezen naar de afwikkeling van agendapunt 6.
8. Commissie communicatie.
Door de updating van de website e.d. verloopt de communicatie verder goed. Alles wat gecommuniceerd moet worden,wordt na elke bijeenkomst besproken. De website blijkt stelselmatig te worden bekeken. Ook van de kabelkrant van en TV Valkenburg wordt regelmatig gebruik gemaakt.
9. Info-avond preventie inbraak, d.d. 18 nov. A.s.
Hieraan wordt voldoende publiciteit gegeven. Het verloop van de avond is reeds de vorige bijeenkomst ingedeeld en blijft als zodanig vastgesteld. Hr.Schoenmakers tracht bij Interpolis de cadeaubon voor de aanwezigen vervangen te krijgen door een persoonlijk alarmapparaat.
10.Stand van zaken reconstructie Rijksweg.
Opgemerkt wordt dat de werkzaamheden nog volgens planning verlopen en dat het onderhavige gedeelte naar de Cauberg op 18 nov.a.s. wordt opengesteld. Geattendeerd wordt op het feit dat de verkeersgeleiders aan de Koeweg te breed en te hoog zijn, met als gevolg dat terplaatse het fietspad te smal is en te kort langs de grote weg komt te liggen. Door het groot vrachtverkeer worden hierdoor catastrofe gevolgen voorzien.
12.Rondvraag.
* Desgevraagd wordt medegedeeld dat de vragenlijst buurtkracht op de Info-avond wordt uitgereikt.
* Léon Blom vraagt om toezegging van de overleggen van de werkgroepen. Hierop wordt positief gereageerd.
* Desgevraagd wordt medegedeeld dat het trottoir aan de zuidzijde van de Rijksweg tot Vilt wordt aangelegd.
* Frans Keulen verzoekt om tot de grote vakantie 2012 maandelijks te vergaderen,
hetgeen wordt bezien.
* De afgevaardigde van de bewonersraad van de woningstichting Berg en Terblijt draagt een probleem aan m.b.t. de parkeeroverlast t/o Fonterhof e.o. Het lijkt een moeilijke kwestie, als gevolg van de reconstructie v/d Rijksweg, waar wij geen inbreng kunnen hebben.
Frans Keulen biedt hulp, zie besluitenlijst
Afspraken/besluitenlijst.
- A.s.Vrijdag 18 november, om 19.30 uur, preventie inbraak info bijeenkomst alhier.
- De penningmeester van de Dorpsraad zal per 1 januari a.s. zijn portefeuille overdragen a/h kernoverleg.
- De taken/verwachtingen van de nieuwe penningmeester worden met hem op korte termijn besproken.
- De aanwezigen bij het kernoverleg ontvangen desgewenst de notulen.
- Iedere deelnemer a/h kernoverleg wordt geacht een taak te hebben.
- Het huishoudelijk reglement wordt,onder voorwaarden zoals vermeld onder agendapunt 5, vastgesteld. en zal per direct in werking treden.
- De notulen van onze bijeenkomsten worden na goedkeuring aan dhr. Willems gezonden.
- Dhr.Keulen biedt de woordvoerder van de bewonersraad van de woningstichting Berg en Terblijt ondersteuning aan bij de problematiek rond te parkeerproblemen in en nabij de betreffende woonwijk(omgeving Fonterstraat)
- De taak v/h kernoverleg is initiëren, doch niet uitvoeren.
- Vastgesteld wordt dat tot aan de vakantie 2012 de 2e donderdag van elke maand wordt vergaderd,
12 januari 2012
9 februari 2012
8 maart 2012
12 april 2012
10 mei 2012
14 juni 2012 en
12 juli 2012.
- Wij zullen voor de volgende bijeenkomst namen van de personen voor het interview met Mw. Hodiamond aan haar doorgeven en een werkgroep samenstellen.
De volgende vergadering wordt vastgesteld op Donderdag 12 januari 2012 a.s. om 19.30 uur, in ’t Vöske.
13. Sluiting.
De voorzitter sluit deze zeer zinvolle bijeenkomst met de opmerking “ als we de vandaag aangehaald punten uitvoeren dat zeker de leefbaarheid in onze gemeenschap ten goede komt”, vervolgens onder dank voor ieders inbreng en wenst iedereen een wel thuis.
