Notulen van het kernoverleg van 08 maart 2012

KERNOVERLEG B E R G & T E R B L I J T.

Notulen van het kernoverleg van 08 maart 2012.
Aanwezig: M.Haak, M.Verheggen, H.In de Braekt, H.Cobben, H. Troisfontaine,
Fr.Keulen, J.Slijpen, H.Schoenmakers en H.v/d Wouw.

Aanwezig als gast: namens de gemeente, dhr. B. Katerberg en dagbladjournalist,
dhr. R. Willems.

Afwezig met kennisgeving: L.Blom, T.Hooimeijer, H. Schoenmakers, A.Quaedflieg en Mw. Wolfs.

Verder afwezig: P.Lahaije.

1. Opening.

De voorzitter heet iedereen welkom en in het bijzonder de heren B. Katerberg en
R. Willems. Met de opmerking dat aanzienlijk minder mensen aanwezig zijn dan
gebruikelijk, verklaart hij de vergadering voor geopend.

2. Ingekomen stukken en mededelingen.

* Afgemeld: zie vermeldingen bij afwezig.
* Mailbericht van Ton Hooimeijer, wat wordt behandeld bij het betreffende
agendapunt.
* Bericht van dhr. Koevoets over het terugbrengen van verkeersdrempels wordt
voor kennisgeving aangenomen. De verdere afwikkeling verloopt naar wens.
* De voorzitter heeft op zijn naam een bericht met bijlage van 44 pag., gericht
aan de Dorpsraad ontvangen betreffende de WMO. Hij heeft hen kenbaar gemaakt
dat in de nieuwe situatie de Dorpsraad niet meer bestaat, doch dat het nu
Kernoverleg betreft.
* Afgelopen zaterdag is in het kader van Limb.Lab een workshop leefbaarheid
gehouden, welke zeer goed was georganiseerd en goed bezet was. Het betrof een
zeer gemêleerd publiek, waarbij ook een afvaardiging van het Bisdom was
vertegenwoordigd. De inbreng van het IKL en de gedeputeerde (dhr. Janssen)
over de onderlinge samenwerking was zeer positief.

3. Notulen en besluitenlijst t/m de vorige bijeenkomst.(09-02-2012).

Naar aanleiding van de klacht van dhr. Koevoets over een lantaarnpaal bij huisnr.
80 aan de Valkenburgerstr. zal naar aanleiding van een opmerking daarover, Jean
contact opnemen met de bel en herstellijn.
(Opm. Uit nadere informatie blijkt dat huisnr. 80 onjuist is en daar niets afwijkt.
Mogelijk betreft het huisnr. 52, alwaar bedoelde heg staat. Hierover heeft contact
met de gemeente plaatsgevonden). Verder worden de notulen goedgekeurd en
vastgesteld.

3a. Kennismaking en informeel overleg met de manager Wonen en Leven
van de Gemeente Valkenburg aan de Geul, dhr. B. Katerberg.

Deze stelt een overzicht als voorbeeld beschikbaar aan de hand waarvan hij een
presentatie doet over de opzet van de toekomstige ambtelijke organisatie van
onze gemeente.
Uitgangspunt daarbij is de kanteling van het gehele ambtelijk apparaat naar de
nieuwe structuur van zelfsturing. Dit zal een geweldige omschakeling worden en
zal meer geluisterd en met anderen mee moeten worden gewerkt. Naast
specialisme zal allroundheid het uitgangspunt zijn. Dit vergt een geweldige
cultuuromslag bij alle betrokkenen.
Het resultaat zal moeten zijn dat de zaken meer integraal moeten worden
aangepakt.
Het houdt tevens in dat het kernoverleg (de zelfsturing) een structureel en vast
aanspreekpunt (lees ambtenaar) per kern krijgt, waardoor het gehele 2
functioneren efficiënter wordt. De contouren van de te vormen structuur zijn
gemaakt. Wonen en Leven, met als manager dhr. Katerberg, onderverdeeld in a.
burger, stad, wijk (wonen en leven).
De gehele vormgeving is in een vergevorderd stadium met als doelstelling dat het
gehele uitvoeringsproces per 1 mei 2012 in gang wordt gezet.
Voorgaande is een verkorte weergave van de presentatie van dhr. Katerberg.

4. Ontmoetingsplek jongeren en jongeren algemeen.

Mogelijk ten gevolge van het betere weer, ontwikkelt zich weer overlast op diverse
plaatsen binnen de kernen. Het is duidelijk dat de huidige ontmoetingsplek niet
functioneel is. Door Marlies wordt voorgesteld om te bezien of de niet meer
ingebruik zijnde Info Units bij de invalswegen van onze gemeente ingezet kunnen
worden. We moeten er wel alert op zijn dat het initiatief van de jongeren
moet uitgaan en dat het kernoverleg hen ondersteund. De voorzitter treedt
over de ontmoetingsplek in overleg met de wethouder.

5. Buurtkracht.

De werkgroep is vorige week vergaderd. Mw.Linssen van de GGD gaf een
inventarisatie over de vragenlijst, waaruit bleek dat van de 18 personen die een
vragenlijst hebben ontvangen er 12 personen aan de enquête hebben
deelgenomen en dat 2 personen zijn geïnterviewd. Er zijn geen specifieke
knelpunten gesignaleerd. Wel zijn de ook bij het kernoverleg bekende en
ondersteunde algemene aspecten in de enquêtes aangegeven. Opvallend is de
betrokkenheid van mensen door zelf contact op te nemen de bel-en herstellijn, de
boa’s etc. De vraag rees wel of de representatie aangaande de enquête niet
minimaal was. Er zal een voorlichtingsfolder geproduceerd worden om meer
publiciteit van het kernoverleg en aandacht voor de Buurtkracht onder de
aandacht te brengen.

6. Commissie veiligheid.

Deze aangelegenheid is behandeld bij agendapunt 4. Opgemerkt wordt dat de
onderwerpen die door het kernoverleg bij de gemeente zijn ingebracht, zijn
opgenomen in het nieuwe veiligheidsplan. De knelpunten bij de Geulhemmerberg
leveren zeer weinig klachten op.
Enkele verkeersborden bij Fonterhof vragen wel aandacht. De heren Keulen en
Schoenmakers leveren onderwerpen ter behandeling door deze commissie.

7. Commissie Communicatie.

De website is uitgebreid met de twitter account voor contact met de wijkagent.
Ter voorkoming van onnodige details zal met de wijkagent contact worden
opgenomen met het voorstel om te kunnen volstaan met naar hem door te
verwijzen.

8. Evaluatie bezoek van de heer Th. Bovens, commissaris van de Koningin
van de Provincie Limburg, d.d. 14 febr. jl. te Houthem.

Dankbrief van de Gouverneur ontvangen i.v.m. de aanwezigheid van het
kernoverleg bij zijn recent bezoek aan onze gemeente. Het betrof een zeer goed
georganiseerde bijeenkomst, waarbij de Gouverneur zeer loyaal en zelf ook zeer
ontspannen overkwam. Hij gaf te kennen een goede indruk van de kernen te
hebben gekregen en trots te zijn op Limburg en op zijn Limburger schap. Hij zal
zeker op termijn van zich laten horen.

9. Rondvraag.

* Desgevraagd zal Hub Troisfontaine omgaand zorgen voor een kandidaat uit onze
kern, voor zitting in de seniorenraad.

* Desgevraagd wordt vastgesteld om in de volgende bijeenkomst het onderwerp

“Actie hondenpoep” aan de orde te stellen.3

* Op de vraag of in onze kern ergens in een openbare locatie een
defibrillator(AED) aanwezig is, moet de vergadering het antwoord schuldig blijven.
Er zijn momenteel 7 personen bezig aan een cursus om met deze apparatuur te
kunnen omgaan. Marlies zal contact opnemen met dhr. Ton de Munter uit Sibbe,
i.v.m. de mogelijkheid tot het oprichten van een ter zake dienend vrijwilligers
korps.

* Medegedeeld wordt dat de aanwezige verkeersborden binnen de gemeente
worden geïnventariseerd.

* Er komt een multifunctioneel onderzoek van de nieuwe zoutstrooier van de
gemeente waarbij er van wordt uitgegaan dat deze de volgende winter kan
worden ingezet.

* Als toehoorder, wordt door Mw. Verheggen opgemerkt dat ze wederom een
sfeervolle en constructieve bijeenkomst heeft ervaren.

Afspraken/besluitenlijst.

 Jean neemt contact op met de bel- en herstellijn betreffende de lichtmast bij
huisnr. 52 aan de Valkenburgerstraat.
 Wij zullen nagaan of een soortgelijk vervolg op het Limburg LAB, past binnen de
gemeente Valkenburg.
 De voorzitter treedt in overleg met wethouder van Melzen. Betreffende de
aanpassing van het Job a/d Meesweg.
 De heren Schoenmakers en Keulen leveren gesprekstof voor de commissie
veiligheid.
 Marlies neemt contact op met hr. Schoenmakers betreffende aanpassing van het
twitteraccount.
 Marlies neemt contact op met dhr. T. de Munter i.v.m. het oprichten van een
vrijwilligerskorps aangaande het omgaan met een defibrillator.
 Hub Troisfontaine zorgt voor de volgende bijeenkomst voor de naam van een
persoon voor zitting in de seniorenraad.
 De volgende vergadering wordt de “actie hondenpoep” een agendapunt.
 De gewezen penningmeester van de Dorpsraad zal zo spoedig mogelijk zijn
Portefeuille overdragen aan het kernoverleg.
 De taken/verwachtingen van de nieuwe penningmeester worden met hem op
korte termijn besproken.
 De volgende vergadering wordt het vergaderschema aan de orde gesteld.
 Vastgesteld is dat tot aan de vakantie 2012 de 2e donderdag van elke maand
wordt vergaderd. 12 april, 10 mei,14 juni en 12 juli.
De volgende vergadering wordt vastgesteld op
Donderdag 12 april 2012 a.s. om 19.30 uur, in ‘t Vöske

10. Sluiting.
De voorzitter sluit, onder speciale dankzegging aan dhr.Katerberg inleiding, en de
overige aanwezigen voor hun inbreng, deze sfeervolle bijeenkomst.