Notulen openbare vergadering d.d.12 februari 2015.
Aanwezig: M.Haak, L.Blom, H. ln de Braekt, A.Quaetflieg, H.Troisfontaine, H.Cobben, W.Beckers,
M.Verheggen, P.Wolfs, J.van Kan, E.Wolfs, R.Kaumans, F.Keulen, A.Hooimeijer .
Afwezig m.k.g.: R. Lejeune
Afwezig z.k.g.: P. Lahaye
1. Opening.
Voorzitter H. ln de Braekt opent de vergadering door allen welkom te heten.
2. Ingekomen stukken en mededelingen.
- Email Frans Hendriks (TV Valkenburg) d.d. 15 december 2014 betreffende huiskamerproject.
- Email Rabobank d.d. 12 januari 2015 betreffende 2e Rabo Top Club Nieuwjaarsbijeenkomst.
- Email Fons Winteraeken (TV Valkenburg) d.d. 17 januari 2015 betreffende huiskamerproject.
- Email Mw. K. Huntjens (Kernoverleg Vilt) d.d. 30 januari 2015 betreffende uitnodiging start
kunstwerk. - Diverse documentatie.
- Email Gemeente: Bekendmaking dat Kernoverleg 10% wordt gekort op jaarlijkse gemeentelijke subsidie.
3. Notulen van de openbare vergadering van 11 december 2014.
Deze worden onder dankzegging aan de notulist goedgekeurd.
4. Huiskamerproject.
Verslag van de bespreking d.d. 4 februari 2015 in het gemeentehuis te Valkenburg aan de Geul inzake huiskamerproject.
Aanwezig: Dhr. B. Dauven, Wethouder gemeente Valkenburg aan de Geul, Dhr. F. Otten, manager Sevagram locatie Fonterhof, Dhr. H. In de Braekt, voorzitter Kernoverleg Berg en Terblijt, Dhr. H. Cobben, lid Kernoverleg Berg en Terblijt, Dhr. H. Troisfontaine, bestuurslid Kernoverleg Berg en Terblijt.
Na een eerste kennismaking werd de vergadering door wethouder Dauven geopend.
Hierna werden vraag en zienswijze aangaande de brief van het Kernoverleg met betrokkenen besproken en uitgelegd. Het probleem was klaarblijkelijk kleiner als wij van het Kernoverleg gedacht hadden. Na enige discussie over en weer werden de navolgende afspraken gemaakt.
Het project zal, op advies van de wethouder, “Huiskamer Berg en Terblijt” worden genoemd en zal gesitueerd worden in Fonterhof. Dhr. F. Otten is het daarmee eens.
De toegang tot de huiskamer is bestemd voor alle ouderen “65 plus” inwoners van Groot Valkenburg.
De wethouder zal zorgen dat een en ander duidelijk wordt gecommuniceerd naar de inwoners van Groot Valkenburg en samen met het Kernoverleg de inwoners van Berg en Terblijt. Verder zal het Kernoverleg zich inzetten voor het werven, waar mogelijk, van extra vrijwilligers voor het huiskamerproject.
Verder zal de wethouder er voor zorgen dat in Heuvelland actueel, bij de gemeentelijke mededelingen, wordt bekend gemaakt dat bovengenoemd project wordt opgestart. Dit met duidelijke tekst en uitleg.
Dhr. F. Otten zal de interne communicatie in en met Fonterhof verzorgen.
Volgens dhr. F. Otten is de prijs van de consumpties gelijk aan de prijs welke de huidige bewoners betalen. Alleen bij bijzondere activiteiten, zoals bloemschikken enz. wordt van de deelnemende personen een extra bijdrage gevraagd in de kosten.
Dhr. F. Otten geeft aan dat de gemeentelijke financiële bijdrage, max. € 4.500, 00, voorlopig niet nodig is, aangezien alle benodigde faciliteiten al aanwezig zijn.
Mocht in de loop van het project blijken dat er extra kosten door Sevagram ontstaan, dan kan, op toezegging van de wethouder, hiervoor geld worden vrij gemaakt en gedeclareerd worden bij de gemeente.
In gezamenlijk overleg is besloten dat het Huiskamerproject officieel start medio mei en officieel zal worden geopend door wethouder B. Dauven.
5. Opschonen eigen dorp.
Phil Wolfs geeft aan dat op 25 april 2015 – na de Amstel Goldrace – de opschoonactie staat gepland. Scouting en Judoclub hebben reeds toegezegd deel te nemen. Met de voetbalclub en handbalclub wordt nog overlegd. Informatie over het opschonen wordt tegelijk met het flyeren voor de AmstelGold Race in onze kern gedaan door de kernoverlegleden overeenkomstig verdeelsleutel bij flyeren voor het repareerschuurke.
6. Kascontrole.
Mevr. E.Wolfs en M.Verheggen hebben bij de penningmeester H.Troisfontaine de boeken gecontroleerd en goedgekeurd. Na hun verslag tijdens deze vergadering verleent de vergadering de penningmeester decharge. De nieuwe kascommissie wordt nogmaals gevormd door dezelfde dames.
7. Vrijwillige ouderenadviseur/ terugkoppeling sociale kaart.
Fr. Keulen zegt dat de Sociale kaart wordt ontwikkeld, terugvinden en checken van de juiste up-to-date adresgegevens van verschillende verenigingen, KBO ed. vergt veel accuratesse. Deze Sociale Kaart is vooral bestemd voor de ouderen en werkt wellicht beter met enige visualisering, ter grootte van twee A4. Mogelijk ook ruimte voor lokale ondernemers.
Het concept wordt opgesteld en voorgelegd aan de vergadering voor grote vakantie.
Phil Wolfs legt nogmaals taak VOA uit: ouderen ondersteunen bij hun gesprekken richting gemeente, in het bijzonder bij keukentafelgesprek. WMO consulenten en VOA’s, MEE- en Trajectmedewerkers hebben het geheel recent opnieuw geformaliseerd opdat alles goed gaat functioneren. VOA moet volledig onafhankelijk kunnen zijn bij dit voor alle betrokkenen nieuwe traject.
8. Heidag College en Kernoverleggen.
F.Keulen beschrijft de Heidag, die eenmaal per maand plaats vindt, waarbij het College met elkaar en anderen in gesprek gaat. Nu staat op 24 februari as een dag gepland samen met de voorzitters van de Kernoverleggen. Later staat een rondgang in iedere kern door het College op de rol. Hoe kan men de zelfsturing dan ook waarmaken, reguleren en met elkaar in de pas laten lopen gezien de enorme versnelling, die binnen de kernen valt waar te nemen. Geen kernambtenaren meer, maar een nieuwe en andere structuur: Bureau Burgerzaken.
9. Samenstellen besluitenlijst.
* Opschonen dorp
* Huiskamerproject
* Sociale kaart
* Heidag
* Kascontrole, gepland 31-12-2015
* ” Barakken.”
10. Rondvraag en w.v.t.t.k.
E.Wolfs: zeil JOP? Wordt na de carnaval opgehangen.
P.Wolfs: vraagt aandacht voor publicatie in media en TV Valkenburg over Heidagen.
L.Blom: ergert zich aan willekeur milieuparktarieven, gebaseerd op volumes.
R.Kaumanns: informatie over repareerschuurke en de vergaderdata van het kernoverleg kunnen aangeleverd worden om middels het PLUS Narrow Casting scherm aan alle klanten kenbaar gemaakt te worden.
H.Troisfontaine als penningmeester vraagt voor nieuwe ideeën.
– spreker over het burenhulpproject Houthem uitnodigen om uitleg te geven.
H.Cobben: Bank plaatsen in Terblijt.
Waterput in Terblijt opnieuw opbouwen,
Parkeerprobleem bij Griek op Heideveldweg.
Oplevering Rijksweg.
H.In de Braekt: oppert het idee voor het herstellen van een keet/ chalet/ infohuisje in de oude stijl in de Barakken met kiezelbaan etc. Eerst overleg Limburgs Landschap met doordacht plan. Onderdeel van historische wandelroute?
11. Sluiting.
De Voorzitter dankt iedereen voor zijn aanwezigheid, inbreng en betrokkenheid.
De volgende openbare vergadering wordt gehouden op donderdag 9 april 2015 om 19.30 uur in t Vöske.
