Reglement voor de jongerenontmoetingsplek

Notulen van de bijeenkomst d.d. 17 oktober 2011 in zaal ’t Vöske inzake het opstellen van een reglement voor de jongerenontmoetingsplek.

 

Aanwezig:

–          Jeffrey van Erven

–          Brian Muckel

–          Kai Reumers

–          Remco Houten

–          Frans Keulen

–          Huub In de Braekt (voorzitter Kernoverleg)

–          Marlies Haak

–          Harry Cobben

–          Hub Troisfontaine

–          Pierre Lahaye

–          Ton Hooijmeijer

–          Stephanie Vankan

–          Hub Schoenmakers

–          Huub van der Wouw

 

Inhoud bijeenkomst

 

Stephanie opent de bijeenkomst en heet iedereen welkom.

 

Er wordt begonnen met het opstellen van de regels die op de ontmoetingsplek zullen gelden. De wijkagent had regels in  het APV opgezocht. Marlies had een concept reglement opgesteld. De wijkagent begon met de regels van het APV op te lezen. Deze bleken veel overeen te komen met de regels die Marlies in het reglement opgesteld had. Deze regels worden in elkaar verweven, zodat iedere regel gegrond is en de politie handvaten heeft om op te treden.

 

Toen Stephanie de jongeren om hun mening vroeg over de regels zei Kai dat hij de regels eigenlijk wel logisch vond. De anderen knikten instemmend en zeiden ook dat het vanzelfsprekend is om je aan deze regels te houden. Stephanie zal de regels in concept opstellen en doorsturen naar iedereen.

 

Marlies had naast de gedragsregels ook een stuk tekst over communicatie met jongeren opgesteld. Het is de bedoeling om dit tijdens de informatiebijeenkomst voor buurtbewoners uit te delen en de buurtbewoners ook op hun verantwoordelijkheid aan te spreken en niet alleen de jongeren. Marlies zal het nog aanpassen en het concept reglement van Stephanie toevoegen, zodat dit 27 oktober tijdens de informatiebijeenkomst uitgedeeld kan worden.

 

Naast het reglement is ook  de invulling van de informatiebijeenkomst besproken. Het kernoverleg, de wijkagenten, de jongeren en de externe coördinator leefbaarheid zullen hun verhaal doen over het proces van de ontmoetingsplek, waarbij na ieder onderdeel ruimte is voor inhoudelijke vragen. Algemene vragen mogen aan het eind van de bijeenkomst gesteld worden. Iedere groep die een of meerdere sheets wil gebruiken tijdens hun verhaal, stuurt de informatie via de mail naar Stephanie. Er wordt gestreefd naar een interactieve bijeenkomst waar ruimte is voor de twijfels van de buurtbewoners en de gelegenheid voor de werkgroep om de twijfels weg te nemen.

 

Na het bespreken van de inhoud wordt afgesproken dat de werkgroep op 27 oktober om 18.30 bij elkaar komt om de bijeenkomst optimaal voor te bereiden. Stephanie bedankt iedereen voor de aanwezigheid en de inbreng en sluit de bijeenkomst.