Notulen van het kernoverleg van 10 oktober 2013

Notulen van de openbare vergaderingKernoverleg Berg en Terblijt  d.d. 10 oktober 2013.
                                        
Aanwezig:      M.Haak, M.Verheggen, W.Beckers, A.Hooimeijer, H.In de Braekt, F.Keulen, P.Lahaye, A.Qaetflieg, B.Katerberg, hoofd afd. Wonen en Leven van gemeente Valkenburg, Marco Jacobs, Maurice de Heus, J.Schuit, dhr. en mevr. Corten.
Afwezig:        H.Schoenmakers, H.Cobben, L.Blom, J.Slijpen met kennisgeving en mevr. E.Wolfs.

1. Opening.

Voorzitter de Heer H. In de Braekt opent de vergadering door allen welkom te heten.

2a. Ingekomen stukken.

* Verzoek tot toevoeging agendapunt: kascontrole / decharge aftredend penning-meester.
Na kascontrole door de Heren P.Lahaye en H.In de Braekt op vrijdag 16 augustus wordt de aftredend penningmeester A.Hooimeijer decharge verleend en wordt het penningmeesterschap overgedragen aan de Heer H.Troisfontaine.

* Email ontvangen van de Heer R.Curfs met de mededeling  dat ook toeristen bij het Jop vuilnis achterlaten na een picknick.

* Verzoek van mevr. Coumans voor nieuwe vrijwilligers in  peuterspeelzalen in Valkenburg. Verwezen naar vrijwilligerscentrale.

* Aanvraagformulier voor ” Droomwens Rabobank.

” Ingediend voor bijdrage aan kunstwerk op rotonde Rasberg.

* Sport en Cultuur heeft nieuwsbrief gestuurd.

* Door de gemeente doorgestuurde brief van de heer Peels te Vilt. Door de voorzitter beantwoord.

* Uitnodiging voor de voorlichtingsavond Burgerparticipatie op 18 nov.2013 om 19.30 uur in Cascade met o.a. J.Diers als gastspreker.

De heer F.Keulers vraagt nogmaals aandacht voor deze Amerikaanse promotor en boegbeeld van de burgerparticipatie.

 

2b. Mededelingen.

Geen.

 

3. Notulen en besluitenlijst van de openbare vergadering van 15 augustus 2013.

De notulen worden goedgekeurd. Mevr.Haak adviseert om emailadressen niet te vermelden in de notulen, ook als de personen daar zelf om vragen.

 

4. Trajekt.

Presentatie kanteling WMO/Welzijn Nieuwe Stijl door Stefan Janssen en Elina Hassert. Door middel van een powerpointpresentatie wordt meer bekendheid gegeven door het Algemeen Maatschappelijk Werk, gevestigd Berkelplein 216 te Valkenburg met telefoonnummer 043-7630054 over wie, hoe, wanneer en met welke hulpvragen bij hen terecht kunnen. Enige voorbeelden van activiteiten worden aangegeven zoals het WMO spreekuur, klapperproject (opgeleide vrijwilligers, die mensen helpen met ordenen van administratie).Verder geven ze duidelijkheid met wie Trajekt multidisciplinair samenwerkt. Tenslotte wordt een casus besproken om aan te geven hoe een probleem opgepakt kan worden.

 

5. Voorlichtingsavond verdovende middelen.

Mogelijk verzorgd door Trajekt, gezien de korte lijn naar Mondriaan. Voorheen was de heer H.van der Wouw onze contactpersoon. Alvorens contacten middels Stichting Trajekt zal eerst overleg met onze wijkagent H.Schoenmakers over de huidige stand van zaken plaats vinden.

 

6. Kunstwerk rotonde nabij Rasberg.

Er is vertraging, omdat een nieuwe offerte wordt aangevraagd bij een andere firma.Na een definitieve offerte kunnen nieuwe sponsors gezocht worden. Gemeente en provincie/ Rijkswaterstaat hebben geen budget. De heer J.Muytjens vraagt zich af, of hier wel gesproken mag worden over een kunstwerk, gemaakt door een staalbedrijf als Frijns. Hij trekt ook transparantie in twijfel. De voorzitter geeft aan dat de werkgroep het geheel binnen het Kernoverleg steeds heeft teruggekoppeld op een zeer transparante wijze en dat de kunst- en cultuurraad uiteindelijk de beslissing heeft genomen. De heer J.Muytjens vraagt zich tevens af, waarom de gemeente de inzenders van de andere ingezonden werken niets heeft laten weten. Frans Keulen reikt hem de mogelijkheid aan om gezamenlijk met gemeente te overleggen.

 

7. Nieuw project: Ontmoetingsplek ouderen.

De voorzitter geeft aan dat er plannen zijn op de locatie voor de boerderij bij de rotonde een rustpunt, bank met voorzieningen ( bv. een informatiebord over kunstwerk) te creëren. Andere ideeën zijn altijd welkom.

 

8. Nieuw project: Computercursus ouderen.

De voorzitter introduceert de Heer Jef Schuit, die aangeeft zeker geen echte cursus te willen geven maar eerder meer ondersteuning bij veel voorkomende kleine problemen op software en/of hardware gebied. Als aanspreekpunt heeft hij in Maastricht al eerder aldus gewerkt met allochtonen en ouderen. Het lijkt hem zinvol om te zorgen dat mensen door soms zeer kleine adviezen hun Pc/laptop/tablet blijven gebruiken. Er zal dan wel meer bekendheid gegeven moeten worden aan dit project.

 

9. Nieuw project: “Repair”winkel.

Identiek aan een project in Oirsbeek ontstond het idee om in een kleine ruimte een middag per week of per 2 weken kleine reparatieklussen te doen aan elektrische apparaten, lasklusjes ed. aangestuurd door vakbekwame dorpsgenoten. De voorzitter vraagt of er belangstelling voor is. De Stichting ” RepairCafe” kan zo’n opstartfase ondersteunen. Het idee wordt via de pers uitgedragen om te kijken of er draagvlak voor is. Welke locatie is geschikt? Uiteraard kan dit initiatief gecombineerd worden met de computercursus.

 

10. Rondvraag.

De Heren M. de Heus en M.Jacobs (als beheerder Scouting), zijn geadviseerd door de gemeente om de mate van overlast ter plaatse van het scoutinggebouw te Mariamunster aan te kaarten bij het Kernoverleg. De aard van de overlast is veranderd. Zij ervaren toenemende hinder, waardoor ouders hun jonge kinderen zeker niet alleen durven te laten gaan en ook de ouders zelf de situatie als bedreigend ervaren. Duidelijk is dat deze afgelegen donkere plek door een groep gebruikt wordt voor allerlei bezigheden. Openlijk wordt er gedeald. Rijst de vraag of de jongeren wel uitsluitend uit Berg afkomstig zijn.

  • De heren willen een duidelijk signaal afgeven met het oog op de jonge kinderen.
  • Ook vorige vergadering is mede door de wijkagent aangegeven dat er wellicht ook door de veranderingen, die bij de tennisclub aan de orde zijn, dringend overleg noodzakelijk is tussen de betrokken partijen hoe aldaar een veiligere situatie gerealiseerd kan worden.

 

11. Sluiting.

De voorzitter sluit de vergadering en dankt iedereen voor zijn aanwezigheid en inbreng.

De volgende openbare vergadering wordt vastgesteld op  donderdag 12 december 2013 om 19.30 in het Vöske te Berg en Terblijt.