NOTULEN van de Openbare vergadering van 10 Maart 2016
Aanwezig: M. Haak, R. Kerris, P. Schurgers, J. Steenbeek, M. Verheggen, E. Wolfs, W. Beckers, L. Blom, J. Blom, H. Cobben, J. Curfs, L. Essers(Wijkagent), M. Huijnen, H. In de Braekt, R.Kaumanns, Fr. Keulen, P. Lahaye, G. Quatflieg, J. Slijpen, H. Troisfontaine, J. v.Kan en Ph. Wolfs.
Afwezig met kennisgeving: N. Dauven, B. Hardy, A. Hooimeijer en R. Lejeune.
Afwezig zonder kennisgeving: V. van Spauwen.
1.Opening.
De voorzitter opent de vergadering, heet daarbij iedereen en in het bijzonder Wijkagent L. Essers van harte welkom en wenst allen een constructieve vergadering toe.
Vervolgens wordt dhr. Essers de mogelijkheid geboden zich aan de vergadering voor te stellen. Daarbij geeft deze te kennen de opvolger te zijn van Dhr. Schoenmakers die wegens zijn benoeming als wethouder te Beek, niet meer in de gelegenheid is om zijn taak als wijkagent naar verwachting te vervullen. Essers tracht zijn werkzaamheden in de voetsporen van zijn voorganger en in laag drempeligheid voort te zetten. Echter zal het hem, vanwege zijn grote werkgebied, niet altijd mogelijk zijn om onze bijeenkomsten bij te wonen. Verder wenst hij voor zo ver nodig van onze bezigheden op de hoogte te blijven, hetgeen zowel formeel als informeel /individueel mogelijk kan zijn.
De voorzitter geeft te kennen eveneens te hopen op een prettige samenwerking en informatie over- en weer.
– Als agendapunt 3a wordt toegevoegd, Kascontrole 2015 en verslag.
2. Ingekomen stukken en mededelingen.
- Brief van gemeente Valkenburg aan de Geul d.d. 21 januari 2016 betreffende subsidieschikking 2016.
- Brief van gemeente Valkenburg aan de Geul d.d. 22 januari 2016 betreffende reconstructie Valkenburgerstraat.
- Email van Stephanie Stassen d.d. 4 februari 2016 betreffende terugkoppeling afspraak 28 jan. Jl. inzake allerlei zaken van o.a. Burgernet, BOA , wijkagent en dealen bij de Bieb.
- Email van Paola Schurgers d.d. 10 februari 2016 betreffende overlast bomen Rijksweg.
- Uitnodiging opening nieuwe Klant Contact Centrum van de gemeente. Diverse documentatie.
3. Notulen en de Besluitenlijst van de vorige vergadering d.d. 12 januari.
- a) De notulen worden zonder op-of aanmerking, met dank a/d notulisten, goedgekeurd en vastgesteld.
- b) De besluitenlijst; De voorkomende onderwerpen zijn in behandeling en waarin geen veranderingen zijn waargenomen. c.q. afgewikkeld. De aangedragen en in aanmerking komende zaken zijn door de gemeente goed ontvangen en waar nodig bij de Provincie ingebracht. De Sociale kaart Berg/Vilt vordert voorspoedig.
3a. Kascontrole 2015.
Deze heeft recent plaatsgevonden door Mw. E. Wolfs en dhr. G. Quatflieg. Mw. Wolfs brengt daarover verslag uit,waarbij geconstateerd is dat de penningmeester als zodanig zijn werkzaamheden perfect verricht heeft. Daarom verzoekt zij de vergadering om het bestuur decharge te verlenen aan de penningmeester.
Voor 2016 wordt de kascontrole uitgevoerd door dhr. G. Quatflieg voor de 2e keer en dhr. L. Blom.
4. Periodiek overleg Fonterhof-Kernoverleg.
In onderling beraad is dit overleg vastgesteld op 16 maart a.s., waarbij ook de vuurwerkvrije zone rond Fonterhof wordt betrokken.
5. In te brengen onderwerpen als agendapunt voor de volgende vergadering.
– Op verzoek van H. Cobben wordt de verkeersveiligheid in de Klein Heideweg met name nabij het Grieks restaurant,als agendapunt op gevoerd. Waarvoor hij voor de toelichting zal zorgdragen.
-Mw. P. Kerris stelt de veiligheid van verkeersdeelnemers nabij in- en uitritten aan de Fonterstraat aan de orde, waarvoor zij zorgt voor de nodige toelichting.
– Ph. Wofs stelt voor om te initiëren om wederom samen met de jeugd Sociëteit Scouting en ondernemers in de vorm van ondersteuning mee afval op te ruimen langs het parcours van de Amstel Gold Race.
6.Verslag van de diverse werkgroepen.
- Het samenstellen van de Folder/Flyer vordert voorspoedig. Het script betreffende de sociale kaart ondersteuning voor ouderen in de gemeente is vrijwel voltooid en het is een Nieuwe naam toebedeeld nl. Wegwijzer Sociale Zorg voor Senioren.
- Er is lang onduidelijkheid geweest over het eigendomsrecht en het beheer en de onderhoudsplicht van benodigde grondstukken en bouwsels voor vernieuwing van de uitkijktoren. In de loop van de volgende maand is overleg met het Limburgs Landschap. De Stichting de Rotswoning heeft nog bedenkingen met name aangaande de rust in de omgeving. Mogelijke alternatieven zullen nader worden bezien/besproken.
7. Voortgang vernieuwing winkelcentrum Berg.
Het overleg is afgerond en de benodigde vergunning is aangevraagd. De procedure is op gestart, waarvan de afronding na ongeveer 6 weken wordt verwacht, waarna met de aanpassing/verbouwing van het project kan worden gestart.
8.Inbreng/Deelname Bosconcert 2016.
Na ampele discussie wordt geconcludeerd dat dit eigenlijk niet onze taak is doch dat iedereen vrij is om individueel daaraan deel te leveren. Het is nog steeds niet duidelijk wat van ons verwacht wordt.
Dhr. J. v. Kan zal in het overleg namens de ondernemers, onze zienswijze over brengen. Enkele aanwezigen hebben afzonderlijk te kennen gegeven tot deelname bereid te zijn.
9.Rondvraag.
– W. Beckers attendeert op het veelvuldig aantreffen van drugsafval.
– J. Blom doet zijn beklag over het om technische redenen, niet kunnen verzenden van de gegevenslijst betreffende V’burgerstr. naar de gemeente en het niet beantwoorden van de klachten daaromtrent.
– L. Blom informeert naar de mogelijkheden van het aanbrengen van elektro oplaadpalen.
– H. Cobben wijst op de drugshandel nabij de sporthal.
– R. Kerris deelt mede dat t.a.v. de bomenkap recent overleg met 8 personen uit de
buurt, het kernoverleg en de Provincie, heeft plaatsgevonden. Op 22 maart a.s. wordt de aangelegenheid in het Provinciaal management besproken.
10.Vaststellen besluitenlijst van 14-1-2016.
-De volgende vergadering komen als agendapunt de veiligheid Klein Heideweg en de uitritten aan de Fonterstraat aan de orde.
-De voorzitter zal bij het gemeentelijk overleg inbrengen dat het in meerdere gevallen onmogelijk bleek om het betreffende formulier t.a.v. kanttekeningen voor de renovatie van de V’Burgerstr., om technische reden niet naar de gemeente te kunnen verzenden. Op mondelinge meldingen daaromtrent wordt niet of niet afdoende gereageerd.
-De kascontrole 2016 wordt in januari 2017 gehouden door G. Quatflieg en L. Blom.
-Het bestuur wordt over het afgelopen jaar decharge verleend.
-Het email adres van Wijkagent L. Essers luidt; Ludwigessers@politie.nl
Hij verzoekt iedereen daarvan gepast en met redenen omkleed c.q., gemotiveerd gebruik te maken.
De volgende vergadering wordt vastgesteld op donderdag 12 mei 2016.
11.Sluiting.
De voorzitter sluit onder dankzegging voor ieders inbreng deze vergadering.
