Notulen van het kernoverleg Berg en Terblijt van 15 september 2011.
Aanwezig: Mw.M.Haak, Mw.Verheggen en Mw.E. Wolfs, en de heren L.Blom,
H.Cobben, H.In de Braekt, Fr.Keulen, A. Quaetflieg, J.Slijpen,
H.Schoenmakers en H.Troisfontaine.
Aanwezig als gast: Dhr. R.Willems, journalist dagblad De Limburger.
Afwezig: P.Lahaye; en met kennisgeving, Mw. L.Duijzings, en dhr. T. Hooimeijer.
- 1. Opening
De voorz. heet allen welkom voor deze en 1e bijeenkomst na de vakantie en toont zich verheugd over de aanwezigheid van dhr. R. Willems, journalist van dagblad “De Limburger” en verklaart vervolgens deze bijeenkomst voor geopend.
2. Ingekomen stukken en mededelingen
* Afgemeld voor verder deelname,Mw.L. Duijzings (mogelijk i.v.m. haar inzet in het kernoverleg te Vilt).
* Er is een uitnodiging ontvangen voor een bijeenkomst v/d WMO Raad op 1 nov. a.s., waaraan de voorzitter zal deelnemen.
* Bericht v/d gemeente i.v.m. het opstarten van het “Project bloembakken aan lichtmasten”.
In het kort betekent dit dat de gemeente de bakken aanbrengt, grond en planten beschikbaar stelt, en dat de omwonenden het onderhoud plegen.
Hierop wordt door ons voor 8 okt. naar de gemeente positief gereageerd en vervolgens onze gemeenschap wordt geïnformeerd. Dit project wordt betrokken bij andere op handen zijnde onderwerpen.
* Mw.Diane Duijkers v/d gemeente is zeer positief bezig naar ons toe, waardoor de info v/d gemeente zeer goed op gang is gekomen.
* De voorzitter heeft een mailbericht van het KerkBestuur ontvangen betreffende het niet deelnemen aan de processie te Vilt. De geuite kritiek wordt ter harte genomen en de voorzitter zal aangeven dat
hij als contactpersoon van het kernoverleg zal optreden. (voorgaande is het gevolg van het niet beantwoorden van een gelezen mailbericht door Hub T.)
3. Notulen van de vorige bijeenkomst d.d. 30-06-11
Deze worden zonder op of aanmerkingen, goedgekeurd en vastgesteld.
4. Overleg veiligheid met de jeugd
Vanwege vakanties staan verdere ontwikkelingen op een laag pitje.
Positief is dat de gekozen plek als acceptabel wordt gezien voor zowel jongeren als ouderen. De jongeren denken zeer positief mee en hebben in het overleg goede inbreng.
Ook zijn geen klachten ontvangen over hun gedrag gedurende de afgelopen zomerperiode.
Een compliment aan hen voor hun medewerking is op zijn plaats.
De bij voormelde plek gelegen afgepaalde ruimte lijkt eveneens zeer acceptabel als honden uitlaatplaats.
Marlies heeft inmiddels ter zake een brief samengesteld voor overleg met de gemeente en heeft tevens een lijst samengesteld voor een handtekeningenactie bij o.a. hondenbezitters.
Voor het volgende jongerenoverleg moet nog een datum worden vastgesteld, waarvoor de jongeren het initiatief nemen.
5. Bespreken rapport obstakelprogramma
Voorgaande is een programma v/d gemeente om in elke kern mankementen aan wegen en trottoirs te inventariseren. De heren Troisfontaine en Lahaye zijn 2 halve dagen mee op pad geweest. De voorzitter geeft uitleg over een overzicht daarvan aangaande op en afritten en overige hobbels aan trottoirs in de hele gemeente, met betrekking tot o.a. rolstoel gebruikers en kinderwagens. Bijna elke straat in onze kern is aangehaald. Uit de vergadering wordt opgemerkt dat o.a. een obstakel aan de Langenakker, een verkeersdrempel a/d Slakweg en een probleem aan de Kleinheideweg niet in het overzicht zijn opgenomen. De voorzitter zal dit aan de gemeente kenbaar maken. Alles overziende mag geconcludeerd worden dat toch meer wordt gedaan dan vaker gesuggereerd word.
6. Commissie veiligheid
Dhr.Keulen attendeert op het voornemen van toekomstige preventie inbraak info avonden, waarin een beeld wordt geschetst wat oorzaken tot inbraak kunnen zijn en wat de bewoners zelf daaraan kunnen doen.Van politiezijde en Interpolis worden uiteenzettingen verzorgd.
De voorzitter zal ook die avond uitleg geven v/h kernoverleg Het voorstel v/d werkgroep om een dergelijke avond, welke ongeveer 2 uur in beslag zal nemen,voor de gehele gemeenschap Berg en Terblijt te organiseren, wordt door de vergadering onderschreven.
De gemeente draagt zorg voor het kopieerwerk en de werkgroep heeft de vrije hand in de verspreiding en overige reclame. Marlies is voor dit project het aanspreekpunt.
7. Commissie communicatie
De website is in de lucht en zal regelmatig door, of onder toeziend oog van, Marlies worden voorzien van een üpdate. Ook zullen er aangepaste notulen worden opgezet en wordt er steeds meer publiciteit aan gegeven.
8. Stand van zaken reconstructie Rijksweg
Ook de aanpak v/h huidige gedeelte verloopt voorspoedig. Een kant is al weer opengesteld. Verwacht wordt dat dit gedeelte over ongeveer 3 weken geheel opengesteld kan worden. Uit de vergadering wordt echter opgemerkt dat het ontbreken van bebording naar o.a. Terblijt, Gasthuis, Sibbe en Margraten, als zeer verkeersbelemmerend wordt ervaren.
Ook kan de politie niet tegen hardrijders optreden, omdat de snelheidsborden onjuist zijn geplaatst. Bij het reeds afgewerkte gedeelte, met name tussen “t Weske (overkant fa. Conjaerds) en de Kapelanie, is de stoep zo smal dat rolstoelen en kinderwagens verplicht zijn om zich op het fietspad te begeven, hetgeen noodlottige gevolgen kan veroorzaken.
9. Buurtkracht
De projecten dien aangaande brengen veelzijdig gezondheidaspecten en het zich weerbaar opstellen van met name ouderen onder de aandacht.
In Sibbe is de bijeenkomst als zeer positief ervaren, alwaar het project breder is ingezet dan aanvankelijk bedoeld.
Omdat zelfsturing probeert met dergelijke projecten kernoverleg v/d grond te krijgen moeten ook wij dit oppakken en zullen wij dus gaan voor… Buurtkracht!.
Zaterdag 22 okt. a.s. om 13.30 uur is een buurtkracht bijeenkomst te Sibbe.
10. Rondvraag
* Op de vraag om op de nieuwe rotonde nabij het tuincentrum een afbeelding van een militair te plaatsen, wordt geantwoord dat daar reeds een groep personen over nadenkt.
* Op de vraag of het kernoverleg uit meerdere personen moet bestaan, wordt geantwoord dat de werkgroepen belangrijker zijn. Iedereen van het kernoverleg moet beseffen dat hij een taak moet hebben, net zoals iedereen van een werkgroep.
* Desgevraagd wordt afgesproken dat iedereen die bij het kernoverleg aanwezig is, desgewenst de notulen ontvangt.
* De opmerking om a/d KleinHeideweg het gedrag van div.personen te observeren, wordt door de wijkagent ter harte genomen.
* Dhr. Schoenmakers geeft aan dat de reorganisatie bij de Politie in een afrondend stadium verkeert. De exacte gevolgen voor ons zijn nog niet duidelijk. Mogelijk komt er wel een 2e wijkagent bij. Er komt een landelijk korps met dezelfde uitrusting etc. Ook zal in de nieuwe opzet gebruik gemaakt gaan worden van de twitter mogelijkheden.
11. Afspraken/besluitenlijst
- Vrijdag 18 november a.s., om 19.30 uur, preventie inbraak info bijeenkomst alhier.
- Aan de bijeenkomst van de WMO-Raad op 1 nov. a.s. zal de voorzitter deelnemen.
- De penningmeester van de Dorpsraad zal per 1 januari a.s. zijn portefeuille overdragen a/h kernoverleg.
- De voorzitter zal onze zienswijze over de bloembakken voor 8 okt. bij de gemeente kenbaar maken. Ditzelfde geldt voor de aanvullingen van de lijst obstakels rolstoelen.etc
- De voorzitter bespreekt de afwezige route en de slechte snelheid bebording a.d. Rijksweg, i.v.m. omleidingen naar Sibbe, Gasthuis, Margraten enz. met de verantwoordelijken.
- Mw. Haak zorgt voor een enquête ten aanzien van de hondenuitlaatplaats naastgelegen aan de geplande jongeren hangplek a/d Meesweg.
- De aanwezigen bij het kernoverleg ontvangen desgewenst de notulen.
- Iedere deelnemer a/h kernoverleg wordt geacht een taak te hebben.
- Het huishoudelijk reglement van de Dorpsraad zal door ons in grote lijnen per 1 januari 2012 worden overgenomen.
De volgende vergadering wordt vastgesteld op:
Donderdag 3 november a.s. om 19.30 uur, in ‘t Vöske
11. Sluiting
De voorzitter sluit deze zeer zinvolle bijeenkomst met de opmerking “ als we de
vandaag aangehaalde punten uitvoeren dat zeker de leefbaarheid in onze gemeenschap ten goede komt”, vervolgens onder dank voor ieders inbreng en wenst iedereen een wel thuis.
