Notulen openbare vergadering 12 januari 2017

Notulen van de openbare vergadering

Datum en tijd: donderdag 12 januari 2017 om 19.30 uur
Locatie: Café-zaal ’t Vöske te Berg en Terblijt

Notulen

  1. Opening door de voorzitter met een speciaal dankwoord aan Marlies Haak. Na 5 jaar secretaris te zijn geweest, neemt Marlies afscheid van het bestuur. Ook een dankwoord aan Lucien voor het maken en beheren van de website.

  1. Nieuwe secretaris en nieuwe vicevoorzitter
    Mark Huijnen en Aschwin Gulikers worden voorgesteld als nieuwe bestuursleden. Mark als vicevoorzitter en beheerder van alle media, waaronder Facebook en de website en Aschwin als secretaris. De vergadering gaat hiermee akkoord.
  2. Ingekomen stukken en mededelingen. Er zijn geen noemenswaardige ingekomen stukken. Felicitaties aan Ralph en Veronique Kaumanns met het winnen van de ondernemersprijs van de gemeente Valkenburg!
  3. Notulen van de vorige vergadering d.d. 10-11-2016 worden goedgekeurd.
  4. Onderwerpen ingebracht als agendapunt voor de volgende vergadering. Ter sprake kwam het prikproject (samen rommel opruimen na de AGR) om jeugd te laten beseffen dat niet zomaar alles op staat of in de natuur kan worden gegooid. Hiervoor ontvangt de vereniging een vergoeding, dus het is ook voor een goed doel. Ouders/scouting willen echter niet meer hieraan meewerken. Het project wordt verkeerd begrepen, het gaat niet om het opruimen van andermans rommel, maar om sociaal besef. Er wordt bekeken om zo’n actie i.s.m. andere verenigingen, particulieren en de school, toch nog eens te doen. KO gaat hen benaderen, hiervoor kan een bedrag worden vergoed.
  5. Verslag en eindresultaten van de diverse werkgroepen.
  • Werkgroep Folder/Flyer. Laatste stand van zaken en voortgang: de flyer 5 jaar kernoverleg kan op korte termijn naar de drukker. Verzoek rondbrengen van de flyer door dezelfde groep vrijwilligers als vorige keer. Deze flyer is enkel van en voor de kern Berg en Terblijt. Iedere kern heeft zo haar eigen media uitingen.
  • Het handboek “Wegwijzer Sociale Zorg voor Ouderen” wordt zeer gewaardeerd. Andere kernen willen de inhoud van het handboek nu zelfs overnemen, terwijl ze het van tevoren niet mee wilden werken aan de samenstelling. Dit wordt als compliment opgevat, al is het jammer dat ze dit niet in samenwerking of goed overleg doen met KO Berg en Terblijt.
  • Werkgroep reconstructie plan barakkenberg uitzichttoren etc. + uitleg gesprek met IKL. Het gebied is inmiddels gekapt en afgezet ivm onderzoek naar sanering van de grond. Overal wordt onderzocht of er mogelijk asbest of andere stoffen aanwezig is, dus ook hier wordt dit onderzocht.
  1. Presentatie belevingstuin “D’r Moostuin” door Aschwin Gulikers en Ralph Brulls. De presentatiefilm is terug te zien op www.facebook.com/moostuin. Aschwin en Ralph gaan een belevingstuin opzetten aan de Rijksweg, waar met name groente, kruiden en fruit wordt geteeld. De tuin is bedoeld is om de gemeenschap te verbinden en een beetje gezonder te maken. Bij de uitvoering wordt de gemeenschap, jong en oud, zoveel mogelijk betrokken.
  2. Instellen blauwe parkeerzones in Berg en Terblijt.
    De bedoeling hiervan (het tegengaan van langparkeerders op parkeerplaatsen die juist bedoeld zijn voor tijdelijke bezoekers van de kerk, het gezondheidscentrum, Fonterhof en de Plus) is niet goed begrepen door de gemeente. Gemeente zegt dat ze een blauwe zone niet kunnen handhaven. KO wil dit nogmaals aankaarten.
  3. Vervolg voetstappenproject m.b.t. inbraakgevoeligheid.
    KO wil deze actie nogmaals herhalen en gaat dit overleggen met de wijkagent Ludwig Esser.
  4. Feestvergadering op 9 maart 2017.
    Het wordt een bijeenkomst zonder vergaderpunten waarbij de folder 5 jaar KO wordt gepresenteerd, alle projecten de revue passeren die het KO afgelopen 5 jaar heeft verwezenlijkt, en bijzondere projecten worden gepresenteerd die de komende tijd worden gerealiseerd in de kern, zoals d’r Moostuin. De feestvergadering is net als alle vergaderingen openbaar toegankelijk. Er wordt een lijst van genodigden en pers gemaakt. 9 maart heeft de werkgroep leefbaarheid ook een bijeenkomst. Er wordt geprobeerd deze te verzetten naar een andere datum.
  5. Rondvraag.
  • Constructie en uitvoering Valkenburgerstraat: 25 januari a.s. is er een openbaar toegankelijke presentatie/bespreking in ’t Voske om 19.30 uur, inloop 19.00 uur. Hier is iedereen welkom, ook om alle vragen te stellen.  Mochten zich problemen voordoen tijdens de uitvoering, dan kunnen burgers direct hiervoor terecht bij de nog toe te wijzen verantwoordelijke van Bureau Krachten.
  • Betreffende de rioolleiding: regenwater krijgt aparte afvoer zodat de piek bij regen wordt opgevangen. Deze afvoer wordt gescheiden van huisriool. Onder markt komt een waterbuffer hiervoor.
  • Nieuwe bomen zouden voor 1 april aangeplant worden.
  • De fietsenstalling bij de Plus wordt op korte termijn weer terug geplaatst.
  • Betr. de BMX baan: deze gaat zoals het er nu uitziet definitief niet door op de geplande locatie, wegens allerlei regelgeving waaraan de organisatie zou moeten voldoen. Wellicht dat er in de toekomst nog wordt gekeken naar een alternatieve locatie.
  • De aanvraaglink voor mantelzorgwaardering klopte niet, het formulier was niet te vinden. Binnen 2 dagen na melding was dit opgelost.
  •     Betr. de Whatsapp buurtpreventie: overal hangen hierover op. Frans Keulen legt het uit. De borden helpen preventief en hangen nu o.a. in Geulhem, Curfsweg, Achter de Hoven, Schansweg, Barakkenberg, rotonde, Terblijt en Gasthuis. Naast de reeds bestelde borden, worden nu geen nieuwe borden meer geplaatst.
  • Er is behoefte aan informatie over wat de Whatsapp buurtpreventie is, blijkbaar weten velen niet wat het inhoud en hoe het werkt. Dit is nog niet breed gecommuniceerd. Dit komt nog, Frans gaat een info avond regelen.
  • Het valt op dat er steeds meer rommel en poep op straat ligt en er afval gedumpt wordt in en rondom de kern. KO gaat gemeente/handhaving vragen voor meer controle.
  • Jozine Steenbeek (Fonterhof) neemt afscheid met een dankwoord voor de fijne samenwerking. Ze gaat naar Oosterbeemd. Debbie Gerards stelt zich voor en wil de gezette stappen van Jozine voortzetten.
  • Per 5 maart a.s. stopt burgemeester Eurlings. Jan Schreijen wordt de nieuwe waarnemend burgemeester. In het persbericht van de provincie is nadrukkelijk kenbaar gemaakt dat er geen fusie meer op handen is met Maastricht, maar dat toenadering gezocht wordt met het heuvelland.
  • Er is blijkbaar een groot probleem met de folderverspreiding weekbladen en folders (met name 1Valkenburg) omdat er te weinig verspreiders zijn. Gemeenteberichten worden dus niet meer onder de hele bevolking verspreid. Aan de verplichting van kennisgeving voldoet de gemeente, namelijk via internet. Op overheid.nl kun je je aanmelden om de info automatisch te ontvangen.
  • Dat de verkeerssituatie in de Burg. Muytersstraat is gewijzigd, is onduidelijk gecommuniceerd door de gemeente. Borden zijn niet duidelijk geplaatst, wat een moeilijke situatie oplevert, de zijn lastig zichtbaar. Het is bijzonder jammer dat gemeente dit niet duidelijk heeft gecommuniceerd en de lokale winkeliers dit door de gemeente veroorzaakte probleem maar moeten zien op te lossen, om hun klandizie te behouden.
  1. Vaststellen besluitenlijst:
  • Eerstvolgende vergadering is op 9 maart a.s., dit wordt een feestvergadering.
  • Reminder: het Repareerschuurke is zaterdag open van 11.00-15.00 uur
  • Er komt een Facebookpagina van KO: www.facebook.com/kernoverlegbergenterblijt. (zoek in Facebook op ‘kernoverleg’ en het verschijnt vanzelf)
  1. Sluiting.

Notulist: A. Gulikers